Concerten
24/04/2023 – Klavierfestival Ruhr, Essen, Duitsland – PREMIÈRE
Programma
Franz Schubert (1797-1828) – Ouvertüre “Die Zauberharfe” (1820)
Franz Liszt (1811-1886) – Wandererfantasie C-Dur (F. Schubert, 1822), arr. Liszt (ca. 1851)
F. Schubert – Symphonie Nr. 7 “Unvollendete” h-moll (1822)
F. Liszt – Klavierkonzert Nr. 2 A-Dur (1861)
Uitgevoerd op Duitse instrumenten tussen 1800 en 1860, en een Bechstein Concertvleugel – Berlin 1870, nr 4181 Origineel, restauratie Patrice Sauvageot – Ouilly 2004.
Franz Liszt
Ondanks de ontdekkingen die ze in hun jarenlange verbondenheid met de muziek van Franz Liszt al hebben gedaan, zetten Anima Eterna Brugge en Jos van Immerseel hun zoektocht nog steeds voort. Samen met pianist Joseph Moog buigen ze zich nu over een van zijn opmerkelijkste werken. Het Tweede pianoconcert, dat Liszt over een periode van meer dan twintig jaar heeft vormgegeven, lijkt in werkelijkheid in geen opzicht op een pianoconcert! In één enkel deel, bestaande uit zes in elkaar overvloeiende secties, onderzoekt en experimenteert Liszt als nooit tevoren met wat hijzelf een ‘symfonisch concerto’ noemde. Hij gebruikt een techniek van thematische transformatie, waarmee hij de thema’s diepgaand bewerkt en de vorm bevrijdt uit de klassieke patronen.
Wat heeft dit allemaal met Franz Schubert te maken? Welnu, een van de eerste keren dat we dit compositie-principe in de geschiedenis zien verschijnen is in Schuberts Wandererfantasie. De bewerking voor orkest die Liszt maakte van dit oorspronkelijk voor piano geschreven stuk werpt hier dus licht op het werk dat er ongetwijfeld door geïnspireerd is.
Uit het archief
Al in 1997 dirigeerde Jos van Immerseel de “Onvoltooide” Symfonie van Franz Schubert op het Festival van Vlaanderen-Gent. Dit videofragment komt uit het VRT-archief.
Klavier-Festival Ruhr
Pictures: KFR / Dana Schmidt
Met de steun van de Belgische tax shelter maatregel via Flanders Tax Shelter.