Muzikanten

Anima Eterna Brugge

Stromende muzikanten

‘Voor mij is Anima Eterna een liefdesgeschiedenis die nu al meer dan dertig jaar duurt. Zoveel ontdekkingen, zoveel ontmoetingen.’

Martin Mürner, hoorn

Anima Eterna stroomt en kan ook alleen maar blijven stromen dankzij haar muzikanten, een veelstemmig internationaal collectief van denkers en dromers, durvers en ontdekkers. Gedreven door een absolute passie voor het kleine, historische detail: niet dat ene instrument, maar toch het andere. Niet op die manier, maar net even anders. Niet met die ene partituur, maar toch met een andere. Onooglijke faits divers in de grote, historische vaart der dingen: voor Anima-muzikanten maken zij het verschil. Een enorm verschil. Tussen dat wat we al menen te kennen en dat wat ons van onze sokken blaast: het verleden. Maar dan anders

“Het orkest klinkt zoals het klinkt dankzij de muzikanten. Zij zijn de ziel van Anima Eterna.” –

Sebastian Schärr, trompet

Die zoektocht is niet zonder risico’s. Wie durft te sleutelen aan wat in steen gebeiteld lijkt? Wie durft het aan om op een concertpodium te gaan zitten met een historisch instrument dat misschien voor het eerst in honderd jaar weer bespeeld wordt? En wie durft de zekerheden van onderzoek dat ooit al eens geleverd werd, weer los te laten? Elk nieuw project is voor de muzikanten van Anima Eterna een experiment met een open einde. Niemand weet op voorhand hoe het zal klinken: precies die nieuwsgierigheid verbindt hen.

‘Denk bijvoorbeeld aan een werk als Dvořáks Negende Symfonie. Elke muzikant heeft dat al ontelbare keren gespeeld. Maar met Anima voelt het alsof je dat stuk voor de allereerste keer speelt. Dat is waanzinnig spannend.’

Bernadette Verhagen, altviool

Ze luisteren, ze kijken, ze reageren. Ze zweven met grote oren boven het geheel, duiken diep hun partij in, inspireren elkaar tot aan het andere uiterste van het podium. Musiceren bij Anima Eterna voelt dan ook als kamermuziek spelen in een groep van soms wel tachtig muzikanten. Samen met het repertoire van Anima Eterna, werd ook het klankenpalet steeds verder uitgebreid: vanuit de barok, doorheen de klassiek, het romantische en zelfs het twintigste-eeuwse repertoire in. 

“Bij Anima Eterna moet je altijd heel wakker zijn. Met je fijnste voelsprieten aan. Het voelt altijd alsof plots de kamermuziek-knop wordt ingedrukt. De dirigent is bij Anima echt maar één puzzelstuk in dat grotere geheel.”

Esther van der Eijk, altviool

Zo groeide ook de vaste ploeg van muzikanten geleidelijk aan. Zonder audities, maar op basis van artistieke verwantschap. Kennis wordt organisch doorgegeven van oudere muzikanten naar jongere muzikanten. De identiteit van Anima Eterna stroomt op die manier doorheen de noten heen en vernieuwt zich telkens weer. 

‘Ik koester die voortdurende evolutie. Een orkest als Anima Eterna mag nooit statisch worden. Ik vind het fantastisch dat Anima telkens het verschil opzoekt: dat maakt het orkest uniek.’

Pierre-Antoine Tremblay, hoorn

De muzikanten van Anima Eterna dragen die identiteit de komende seizoenen verder uit en krijgen een meer centrale rol in de artistieke plannen van het orkest. De samenwerking met de nieuwe dirigenten is er immers één vol wederzijdse uitnodigingen tot creativiteit en baanbrekende concertervaringen. De dirigenten reiken nieuwe, door Anima Eterna nog onontgonnen repertoires aan. De muzikanten, op hun beurt, nemen de dirigenten mee op hun zoektochten naar historische instrumenten en speelwijzen. Ze inspireren: door hoe ze klinken, hoe ze spelen, hoe ze in de stroom staan – simpelweg.

‘Dit toekomstpad past bij wie wij zijn en de artistieke bagage die we uit de jaren met Jos met ons meedragen. De nieuwe dirigenten stappen als het ware op een rijdende trein, maar tegelijk brengen ze ons ook naar onverwachte bestemmingen. Daar kijk ik naar uit.’

Femke Huizinga, viool