Q&A met Midori Seiler en Kai Köpp

Robert & Clara Schumann

Na een eerste samenwerking met het orkest in 2021, bundelen violiste Midori Seiler en onderzoeker Kai Köppopnieuw hun krachten om het verleden te belichamen. Hun uitgangspunt voor hun project  zijn historische plaatopnames gemaakt door leerlingen van Clara Schumann en Joseph Joachim. Als we vandaag luisteren naar die oude opnames, geloven we onze oren bijna niet. Zwevende tempo’s, fladderende ritmes, vloeiende intonatie…! Het lijkt wel pop! Kunnen we via die vroege platen het savoir-faire van toen doen herleven? Voor Midori en Kai is de muziek van Clara Schumann de ideale testcase. Het concert op zondag 8 oktober in Concertgebouw Brugge is het sluitstuk van een reis vol artistiek onderzoek, vragen en verbeelding.

Wat waren de hamvragen die gesteld werden aan de start van dit project? 

Köpp: Ik heb me altijd afgevraagd hoe onze collega-muzikanten eeuwen geleden de partituren die we nu nog steeds spelen, hebben begrepen en in uitvoeringen hebben omgezet. Voor dit programma is de belangrijkste vraag: “Hoe zou Clara Schumann de stukken die door haar zijn gecomponeerd, door haar voor het eerst zijn uitgevoerd of aan haar zijn opgedragen in een bepaalde context hebben gespeeld?”

Zijn de antwoorden al binnen handbereik?

Seiler: We hebben geluk: het verleden is springlevend! Er bestaat een historische opname uit 1928 van het pianoconcerto van Robert Schuman, gespeeld door Fanny Davis, een leerlinge van Clara Schumann. Het was Clara die dit concerto voor het eerst uitvoerde, dus we kunnen haar “invloed” goed horen op deze opname. We gebruiken deze schat aan informatie in onze voorbereiding.

Köpp: In een stapsgewijze analyse van deze oude opname krijgt de onderzoekende muzikant een kijkje in de keuken van een authentieke uitvoering, die we zullen toepassen in onze historisch geïnformeerde uitvoering van vandaag. Dit zal veel dichter bij de stijl en esthetiek van de 19e eeuw liggen dan alles wat we tot nu toe live hebben gehoord. 

Zijn de muzikanten van Anima Eterna goede bondgenoten in deze zoektocht?

Köpp: De ervaring van de muzikanten in klassiek en romantisch repertoire én hun nieuwsgierigheid om “met de geschiedenis te spelen” vormen de perfecte achtergrond om het 19e-eeuws repertoire op een nieuw stilistisch niveau uit te voeren.

Seiler: Deze geweldige muzikanten hebben de geest van onvoorwaardelijke samenhang op het podium, het vermogen om zich te ontwikkelen en de nieuwsgierigheid naar het ongewone. Daarom werk ik erg graag met Anima! 

Anima Eterna en Midori Seiler live aan het werk zien? Kom naar een van de Atelier Anima concerten tussen 25 tot 29 september en Robert & Clara Schumann op 8 oktober in Concertgebouw Brugge.