Dirigent

Pablo Heras-Casado

Samen met Anima Eterna op zoek naar Bruckner

 

‘Een traditie zomaar verderzetten, zonder daarover na te denken, doodt de kunst en is een teken van intellectuele luiheid.’ 

Vuur, energie, ruimhartigheid: dat zijn de woorden waarmee de optredens van de Spaanse dirigent Pablo Heras-Casado doorgaans worden onthaald. Als notoire ‘alleskunner’ dirigeert hij al meer dan twintig jaar wereldwijd zowel historische als moderne orkesten, met een repertoire dat reikt van Monteverdi tot Stravinsky – en verder. Zijn samenwerking met het Freiburger Barockorchester leverde enkele veelbesproken opnames op, met onder andere Beethovens Negende en het Tripelconcerto. In de opera van Madrid dirigeerde hij de afgelopen seizoenen onder luid applaus Wagners Ring. Met Anima Eterna snijdt hij een zowel voor hem als voor het orkest volledig nieuw hoofdstuk aan: de symfonieën van Bruckner uitkleden én weer aankleden met historisch instrumentarium.

‘De combinatie van erg grondig artistiek onderzoek met fris en open spel en het feit dat een historisch orkest zulk een breed repertoire heeft, tot in de twintigste eeuw toe: dat is gewoon enorm aantrekkelijk voor een dirigent.

Bruckners symfonieën lagen al een tijdje op Heras-Casado te wachten. De afgelopen seizoenen werkte hij intensief met historische ensembles aan het repertoire dat aan Bruckner vooraf ging: Mendelssohn, Schubert, Schumann en Brahms. Het was tijd voor de volgende stap. Bruckner brengen op historische instrumenten is voor Heras-Casado een vanzelfsprekende keuze: ‘als je met historische instrumenten werkt’, vertelt hij, ‘dan merk je telkens weer dat net de meest radicale kwaliteiten van een werk veel duidelijker uit de verf komen. De muziek klinkt even weer “als nieuw”.’

‘Je moet ruimte durven geven aan onzekerheid. Je kunnen laten verrassen is een enorm belangrijk element van creativiteit. Ik denk dat onze Bruckner allicht transparanter zal klinken dan je gewoon bent. Met een zekere lichtheid in klank, maar niet in de boodschap.’ 

Ook voor Anima Eterna waren de symfonieën van Bruckner een nog ontbrekend puzzelstuk in het repertoire. Een puzzelstuk waarbij de avontuurlijke, historisch geïnformeerde aanpak van Anima Eterna bovendien een groot verschil kan maken: heel wat aspecten van Bruckners muzikale wereld bleven immers nog ononderzocht. Het vertrekpunt voor Heras-Casado’s samenwerking met Anima Eterna werd dan ook al snel duidelijk. In de periode 2022 tot 2025 brengen ze samen Bruckners Zevende, Vierde en Derde en nemen ze diezelfde symfonieën ook op voor het label Harmonia Mundi. De muzikanten-onderzoekers uit het orkest bereiden het avontuur voor, Heras-Casado zorgt voor levendig artistiek experiment in de repetitiezaal.