Bizet & Saint-Saëns

Al onze concerten van seizoen 2020-2021 zijn onder voorbehoud. Tickethouders worden gecontacteerd bij wijzigingen of annulering. 

Bizet en Saint-Saëns, de gedroomde combinatie van twee componisten uit de lichtstad, ongeveer even oud (Bizet was drie jaar jonger), vrienden en collegae, en toch zeer verschillend: Bizet, frivool en lyrisch, met interesse in Spaanse folklore (of toch zoals men dat in Parijs opvatte) en Saint-Saëns, ernstig en groots, virtuoos en een tikje germaans. Saint-Saëns schreef in 1899 een prachtig artikel in “Portraits et Souvenirs” waarin hij de lof zingt over het talent van Bizet en zijn grote kwaliteiten als mens. “L’Arlesienne” (Het meisje van Arles) was een toneelstuk dat Bizet voorzag van muziek. De partituur wordt gewoonlijk uitgevoerd met een groter orkest, in een bewerking uit latere tijd. Anima Eterna speelt de oorspronkelijke orkestratie, waarin de saxofoon opvalt als “vreemd” instrument.

De derde Symphonie van Saint-Saëns is een magistraal werk. Liszt zei over dit werk dat het de beste Symphonie was die ooit geschreven was en zou geschreven worden. Misschien had hij wel gelijk! De componist was zelf organist (aan La Madeleine) en verwerkte het orgel in de symphonie, niet op een concertante manier, maar als orkestinstrument. Deze symphonie wordt zelden uitgevoerd zoals ze bedoeld wordt. Enerzijds zijn de meeste Cavaillé-Coll-orgels uit zijn tijd in de concertzalen verbouwd of verdwenen, anderzijds staat de esthetiek van de nieuwere instrumenten in de concertzalen ver af van het Frans symfonisch orgel. Er is echter een oplossing die een compleet Cavaillé-Coll-orgel kan laten klinken met het orkest, met de juiste kleuren, dynamiek, en perfect gestemd. We bedoelen een “Hauptwerk-orgel”, een ingenieus wonder waarin de klanken van elke pijp afzonderlijk opgeslagen zijn via de elektronica. Anima werkte reeds voor verschillende producties met de schitterende claveciniste en organiste Katarzina Chrobokova. Zij draagt het “authenticiteitsstreven” hoog in het vaandel maar kiest bij de Symphonie van Saint-Saëns resoluut voor “Hauptwerk”. Een der meest gaaf bewaarde franse orgels (1885), de Cavaillé-Coll van de Abbatiale St.Etienne van Caen klinkt dan samen met Anima Eterna.

Argwaan? Iedere melomaan luistert graag naar elektronische CD’s, maar in het concert werken we met een professionele installatie en luidsprekers die een symphonisch orgel “aankunnen”. Als het dan toch niet kan in Frankrijk in een kerk met een fraai Cavaillé-Coll, wil volgens ons deze oplossing de oorspronkelijke klank beter dienen dan een ongeschikt orgeltype. Saint-Säens schreef: “J’ai donné là tout ce que pouvais donner.”

Daarom een « Hauptwerk » voor het « Hoofdwerk » van de meester.

Jos van Immerseel

Concerten

Toon alle details

Datum Tijd Locatie Project Tickets  
06-05-'21 20:00 Concertgebouw Brugge Tickets
Programma
  • Georges Bizet (1838-1875) - L’Arlésienne drame en trois actes (1872) Suite dans l'orchestration originale
  • Camille Saint-Saëns (1835-1921) - Symphonie N° 3 en do mineur (avec Orgue) (1886)
Soloist
  • Katerina Chroboková - organ
09-05-'21 20:00 Opéra de Dijon Tickets
Programma
  • Georges Bizet (1838-1875) - L’Arlésienne drame en trois actes (1872) Suite dans l'orchestration originale
  • Camille Saint-Saëns (1835-1921) - Symphonie N° 3 en do mineur (avec Orgue) (1886)
Soloist
  • Katerina Chroboková - organ