Liszt & Fauré

Jos van Immerseel, Yeree Suh, Joseph Moog & Vox Luminis

Concerten

Datum Tijd Locatie Land Project Tickets  
17-01-'25 Tax shelter premiere 20:00 Concertgebouw Brugge België Tickets
Programma
  • Franz Liszt (1811 - 1886) - Les Préludes (1854)
  • Franz Liszt (1811 - 1886) - Totentanz (1849)
  • Gabriel Fauré (1845 - 1924) - Requiem Op.48 (version 1893)
Solist
  • Thomas Bauer - Bartiton
  • Yeree Suh - Sopraan
  • Joseph Moog - Piano
18-01-'25 20:00 Graf-Zeppelin-Haus Friedrichshafen Duitsland -
Programma
  • Franz Liszt (1811 - 1886) - Les Préludes (1854)
  • Franz Liszt (1811 - 1886) - Totentanz (1849)
  • Gabriel Fauré (1845 - 1924) - Requiem Op.48 (version 1893)
Solist
  • Thomas Bauer - Bariton
  • Yeree Suh - Sopraan
  • Joseph Moog - Piano
20-01-'25 20:00 Musis Sacrum (oude zaal) Arnhem Nederland -
Programma
  • Franz Liszt (1811 - 1886) - Les Préludes (1854)
  • Franz Liszt (1811 - 1886) - Totentanz (1849)
  • Gabriel Fauré (1845 - 1924) - Requiem Op.48 (version 1893)
Solist
  • Thomas Bauer - Bariton
  • Yeree Suh - Sopraan
  • Joseph Moog - Piano
21-01-'25 20:00 Aula Magna Louvain-la-Neuve België -
Programma
  • Franz Liszt (1811 - 1886) - Les Préludes (1854)
  • Franz Liszt (1811 - 1886) - Totentanz (1849)
  • Gabriel Fauré (1845 - 1924) - Requiem Op.48 (version 1893)
Solist
  • Thomas Bauer - Bariton
  • Yeree Suh - Sopraan
  • Joseph Moog - Piano
Programma

Franz Liszt (1811 – 1886) – Les Préludes (1854)

Franz Liszt (1811 – 1886) – Totentanz (1849)

Gabriel Fauré (1845 – 1924) – Requiem Op.48 (version 1893)

Les Préludes is een symfonisch gedicht van Franz Liszt dat in 1854 in Weimar in première ging onder leiding van Liszt zelf. De inleiding begint met de vraag: “Is ons leven eigenlijk niets meer dan een reeks ‘preludes’ op dat onbekende lied waarvan de dood de eerste plechtige noot inluidt?” De titel wordt gevolgd door de woorden: “après Lamartine, Méditations poétiques”. We kunnen niet zeggen dat Méditations poétiques een compositieplan was, maar eerder een bron van inspiratie. Het meesterwerk van Liszt is bewaard gebleven in drie manuscripten die zich nu in het Goethe-Schiller Archiv in Weimar bevinden. Het derde manuscript was de bron van de eerste editie door Breitkopf (1856), helaas met een paar veranderingen in de aanduidingen van beweging en accentuering. Anima Eterna is trouw aan de originele partituur.

De Todtentanz (Danse Macabre) uit 1849 is geïnspireerd op oude schilderijen. Centraal staat de gregoriaanse melodie van het Dies irae, zoals in Berlioz’ Symphonie Fantastique, maar hier met nog meer fantasie… Liszt herwerkte de compositie verschillende keren tot 1865, toen het in première ging bij Hans von Bülow en gepubliceerd werd door C. F. W. Siegel (Leipzig), de versie die Anima Eterna gebruikt. De solopianopartij is extreem virtuoos, en wordt zelfs als onspeelbaar beschouwd: dit was waarschijnlijk de reden waarom Liszt de partituur in eerste instantie niet wilde publiceren. Hans von Bülow wist hem in 1865 te overtuigen! In dit project wordt een Erard concertvleugel gebruikt uit 1886, het jaar van Liszts dood.

Fauré’s Requiem is niet pompeus zoals sommige andere Requiems, al is het misschien wel de meest ontroerende. Het werd gecomponeerd voor een begrafenis in de kerk La Madeleine in Parijs. Begonnen in 1888, onderging het verschillende versies (afhankelijk van de omstandigheden), maar altijd in een intieme stijl. In 1900 werd het opnieuw georkestreerd voor een groot orkest ter gelegenheid van de wereldtentoonstelling. Deze versie is niet door Fauré zelf geschreven. De originele versie blijft onvergelijkbaar mooi. Anima Eterna heeft gekozen voor de versie uit 1893. Fauré vermeed elke schittering in de orkestratie: alles was donker of engelachtig. Hij vraagt geen violen, behalve een goddelijke solo, en geen briljante stemmen, maar eerder ontroerende. Met andere woorden, het contrast met het eerste deel van dit concert kon niet groter zijn…

Met de steun van de Belgische tax shelter maatregel via Flanders Tax Shelter.