Liszt & Fauré

Jakob Lehmann

Programma

Franz Liszt (1811 – 1886) – Les Préludes (1854)

Franz Liszt (1811 – 1886) – Totentanz (1849)

Gabriel Fauré (1845 – 1924) – Requiem Op.48 (version 1893)

Onder leiding van Jakob Lehmann slaan Vox Luminis en Anima Eterna, beide ensembles in residentie in het Concertgebouw Brugge, elkaar in de handen om hun historisch geïnformeerde interpretatie van het Requiem van Fauré aan te bieden. Anima Eterna, pionier in de herontdekking van twintigste-eeuws Frans repertoire op historische instrumenten (Debussy en Ravel al 20 jaar geleden!), wilde het publiek zijn (her)ontdekkingen aanbieden van een andere grote figuur uit de Franse muziek, Gabriel Fauré. Ze kozen voor de versie uit 1893, de eerste ‘complete’ versie van het Requiem.

Dit verbazingwekkende en atypische stuk werd het best beschreven door Fauré zelf: “ Men heeft gezegd dat het werk niet de angst voor de dood uitdrukt; iemand noemde het een slaapliedje van de dood. Maar zo denk ik over de dood: als een gelukkige bevrijding, een streven naar het geluk aan de andere kant, in plaats van een pijnlijke doorgang”. In de spiegel, twee krachtige en baanbrekende werken van Franz Liszt – die Fauré bewonderde en die hij in 1877 uitdrukkelijk ging ontmoeten in Weimar – het symfonische gedicht Les Préludes en vooral de beroemde Totentanz, een parafrase op het Dies Irae – het liturgische deel dat Fauré in zijn Requiem had weggegooid – onder de vingers van de jonge pianist Joseph Moog die zo een samenwerking met Anima Eterna voortzet die in 2023 is begonnen.

Met de steun van de Belgische tax shelter maatregel via Flanders Tax Shelter.