Dit concert is helaas geannuleerd naar aanleiding van de maatregelen om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. Tickethouders worden gecontacteerd door Concertgebouw Brugge.
De derde Symphonie van Saint-Saëns is een magistraal werk. Liszt zei over dit werk dat het de beste Symphonie was die ooit geschreven was en zou geschreven worden. Misschien had hij wel gelijk! De componist was zelf organist (aan La Madeleine) en verwerkte het orgel in de symphonie, niet op een concertante manier, maar als orkestinstrument. Deze symphonie wordt zelden uitgevoerd zoals ze bedoeld wordt. Enerzijds zijn de meeste Cavaillé-Coll-orgels uit zijn tijd in de concertzalen verbouwd of verdwenen, anderzijds staat de esthetiek van de nieuwere instrumenten in de concertzalen ver af van het Frans symfonisch orgel. Er is echter een oplossing die een compleet Cavaillé-Coll-orgel kan laten klinken met het orkest, met de juiste kleuren, dynamiek, en perfect gestemd. We bedoelen een “Hauptwerk-orgel”, een ingenieus wonder waarin de klanken van elke pijp afzonderlijk opgeslagen zijn via de elektronica. Anima werkte reeds voor verschillende producties met de schitterende claveciniste en organiste Katarzina Chrobokova. Zij draagt het “authenticiteitsstreven” hoog in het vaandel maar kiest bij de Symphonie van Saint-Saëns resoluut voor “Hauptwerk”. Een der meest gaaf bewaarde franse orgels (1885), de Cavaillé-Coll van de Abbatiale St.Etienne van Caen klinkt dan samen met Anima Eterna.
Argwaan? Iedere melomaan luistert graag naar elektronische CD’s, maar in het concert werken we met een professionele installatie en luidsprekers die een symphonisch orgel “aankunnen”. Als het dan toch niet kan in Frankrijk in een kerk met een fraai Cavaillé-Coll, wil volgens ons deze oplossing de oorspronkelijke klank beter dienen dan een ongeschikt orgeltype. Saint-Säens schreef: “J’ai donné là tout ce que pouvais donner.”
Daarom een « Hauptwerk » voor het « Hoofdwerk » van de meester.
Jos van Immerseel