Geannuleerd.
Tot onze grote spijt kunnen de twee concerten met Vox Luminis en Giovanni Antonini op 19 en 20 februari niet doorgaan. Tal van onzekerheden hebben geleid tot de pijnlijke beslissing om het grootschalige én symbolische project Haydn. Die Jahreszeiten niet langer te laten doorgaan. Tickethouders worden persoonlijk gecontacteerd door Concertgebouw Brugge.
We zien elkaar op de eerste rij bij de geplande activiteiten om de verjaardag alsnog samen met jullie te vieren: concertgebouw.be/20-jaar
Giovanni Antonini viert samen met Anima Eterna en Vox Luminis de twintigste verjaardag van Concertgebouw Brugge. Anima Eterna mocht in 2001 als kersvers huisorkest het podium van deze spectaculaire concertzaal inwijden met Die Schöpfung van Joseph Haydn, onder leiding van Jos van Immerseel. Nu, precies twintig jaar later, markeert Anima Eterna deze bijzondere verjaardag met dat andere grote oratorium van Haydn, Die Jahreszeiten. Baron van Swieten leverde Haydn net als bij Die Schöpfung het libretto aan. Een levendige lofzang op het landelijke leven werd het: het wonder van de lente, de magie van een beloftevolle zomerochtend, de bonte oogstvreugde van de herfst en de verstilde mist van de winter. De oude Haydn zwoegde twee jaar lang op dit werk, maar leverde uiteindelijk een partituur af die met jeugdig enthousiasme doorheen de vier seizoenen huppelt.
“Bij Haydn is er altijd iets dat nog moet herontdekt worden, dat niet op papier staat. Het is aan ons om daar telkens nieuwe antwoorden op te formuleren.” – Giovanni Antonini
Precies die spontaniteit weet Giovanni Antonini, bejubeld vertolker van Haydns symfonieën, als geen ander te treffen. Een weergaloos solistenteam – met Thomas Bauer (bas), Yves Saelens (tenor) en Christina Landshamer (sopraan) – geeft stem aan de plattelandslieden in deze ontroerende idylle.
Tijdens de eerste samenwerking tussen Antonini en Anima Eterna in 2021 stond Italiaanse en Weense muziek op het programma. Het orkest blijft in dezelfde contreien met de Weense Joseph Haydn, al was hij ook in Engeland ongezien populair. Die Jahreszeiten kreeg naast het Duitse dan ook een Engels libretto. In de seizoenen die volgen kiest Antonini resoluut voor negentiende-eeuwse opera en belanden we terug in Italië.