Bruckner 3

Pablo Heras-Casado

Concerten

Datum Tijd Locatie Land Project Tickets  
22-09-'24 Tax shelter premiere 17:00 Kursaal de Besançon FRA -
Programma
  • Gustav Mahler (1860 - 1911) - Rückert-Lieder (1901)
  • Anton Bruckner (1824 - 1896) - Symphonie Nr. 3 in d moll WAB.103 (1873)
Solist
  • Dame Sarah Connolly - Mezzosoprano
26-09-'24 19:30 Brucknerhaus Linz AUT Tickets
Programma
  • Richard Wagner (1813 - 1883) - Eine Faust Ouvertüre
  • Richard Wagner (1813 - 1883) - Wesendonck Lieder (1858)
  • Anton Bruckner (1824 - 1896) - Symphonie Nr. 3 in d moll WAB.103 (1873)
Solist
  • Christiane Karg - Soprano
28-09-'24 20:00 Concertgebouw Brugge BEL Tickets
Programma
  • Richard Wagner (1813 - 1883) - Wesendonck Lieder (1858)
  • Anton Bruckner (1824 - 1896) - Symphonie Nr. 3 in d moll WAB.103 (1873)
Solist
  • Christiane Karg - Soprano
28-10-'24 20:00 Auditorium de Lyon FRA Tickets
Programma
  • Gustav Mahler (1860 - 1911) - Rückert-Lieder (1901)
  • Anton Bruckner (1824 - 1896) - Symphonie Nr. 3 in d moll WAB.103 (1873)
Solist
  • Dame Sarah Connolly - Mezzosoprano
29-10-'24 20:00 Palau de la Música Catalana Barcelona SPA Tickets
Programma
  • Gustav Mahler (1860 - 1911) - Rückert-Lieder (1901)
  • Anton Bruckner (1824 - 1896) - Symphonie Nr. 3 in d moll WAB.103 (1873)
Solist
  • Dame Sarah Connolly - Mezzosoprano
30-10-'24 20:00 Kursaal Donostia San Sebastián SPA -
Programma
  • Gustav Mahler (1860 - 1911) - Rückert-Lieder (1901)
  • Anton Bruckner (1824 - 1896) - Symphonie Nr. 3 in d moll WAB.103 (1873)
Solist
  • Dame Sarah Connolly - Mezzosoprano

Programma

Richard Wagner (1813 – 1883) – Eine Faust Ouvertüre

Gustav Mahler (1860 – 1911) – Rückert-Lieder (1901)

Richard Wagner (1813 – 1883) – Wesendonck Lieder (1858)

Anton Bruckner (1824 – 1896) – Symphonie Nr. 3 in d moll WAB.103 (1873)

Pablo Heras-Casado en Anima Eterna leggen zich toe op de Derde symfonie van Bruckner, één van zijn meest wispelturige werken. In bewondering voor zijn grote voorbeeld Wagner ontstond in 1873 een eerste officiële maar onuitgevoerde versie van deze symfonie, opgedragen aan zijn leermeester en doorspekt met diens citaties. De vrees voor publieke afkeuring leidt in 1877 naar een nieuwe versie die in première gaat in Wenen, maar afgekraakt wordt door beruchte critici zoals Hanslick. Het onzekere karakter en de eenvoudige afkomst van Bruckner voeden ten onrechte de vooroordelen over zijn muzikale kunde. Zijn protegé Mahler is wel onder de indruk en stimuleert hem tot nieuwe revisies die meer dan tien jaar later leiden tot een officiële derde versie.


Anima Eterna keert terug naar de oorspronkelijke staat van dit werk uit 1873. Die is gebaseerd op de originele partituur en werd in 1977 openbaar gemaakt. Met de instrumentatie en de muzikale praktijk van destijds, blijft het orkest dicht bij de authentieke intentie van Bruckner en ver weg van de kritiek en eindeloze revisies dit werk nog zou ondergaan. In dialoog met Bruckners muzikale medestanders Mahler en Wagner, zoomt Heras-Casado in op het heldhaftige karakter van de symfonie. De contrastrijke muzikale kracht, het prominente trombonethema en de dramatische apotheose geven een inkijk in de ontwikkeling van Bruckners keurmerk van zijn latere symfonieën. Een krachtmeting in de constructie van symfonische kathedralen.

De concerten in Besançon, Linz en Brugge werden geproduceerd Met de steun van de Belgische tax shelter maatregel via Flanders Tax Shelter.