Haydn met piano en paukenroffel

Genie of gênant?

Joseph Haydn straalde een immense rijkdom uit: rijk aan scheppingskracht, bevalligheid, blijheid, gezondheid, vol humor, met een goede smaak, een sterke geest, een warm hart, rust en vitaliteit, originaliteit, scherp verstand, vrijheid, diepte, klaarheid, kennis, ervaring. Dat schreef Ferdinand Hiller in 1877, terwijl de meeste commentatoren uit die tijd Haydn kinderachtig, simplistisch en leeg vonden. Wie heeft het bij het rechte eind?

Iedereen is vrij om een eigen standpunt in te nemen tijdens het Anima Eterna-concert van 23 juni in het Concertgebouw Brugge. Dan klinken de Sinfonie nr 103 en het Klavierconcerto in D Dur, twee staalkaarten van Haydn’s rijkdom. De Sinfonie is geschreven in de serieuze Es-Dur toonsoort, maar verrast ons voortdurend met het gevraagde “con spirito” of de “piu testo Allegretto”, want voor Haydn gaat serieusheid gepaard met een open blik en positivisme. Deze Sinfonie heeft de (bij)naam “Mit dem Paukenwirbel”. Serieus of guitig? 

Zangerig én virtuoos gaat het er aan toe in het geliefde Klavierconcerto in D Dur, gespeeld door Lucas Blondeel, Vlaming maar professor in Berlijn. Hij speelt op een pakkende Anton Walter-Facsimile van Christopher Clarke. Anton Walter was hofleverancier en stemmer van Graf Esterhazy, Haydn’s baas, zeg maar. We zijn dus ten huize van. Met zijn sprankelende en parelende eerste beweging, een prachtig zingend tweede deel en een bruisend Rondo all’Ungarese is dit werk een juweel onder de klavierconcerti.

Jos van Immerseel

Serie “Anima Eterna Brugge speelt Haydn”

In aanloop van het concert op 23 juni in Concertgebouw Brugge ontrafelt Jos van Immerseel de geheimen van een bijzondere pianoforte. Tijdens drie afleveringen neemt hij je onder zijn vleugel(s) met zijn Anton Walter-fascimile gebouwd door Christopher Clarke (Cluny, 1988). Bekijk hier aflevering één:

In aflevering 2 ontmantelt van Immerseel de pianoforte en komt de techniek van het instrument tot leven.

In aflevering 3 eert van Immerseel het vakmanschap van de 18de-eeuwse hofleverancier Anton Walter en de hedendaagse pianobouwer Christopher Clarke.

Experiment

Hoe staat of zit een orkest best op het podium? Anima Eterna experimenteert tijdens dit project met een staande opstelling waarbij violisten, altviolisten, cellisten en contrabassisten door elkaar zitten. Ook de blazers zitten niet per instrumentengroep. In de 18de eeuw van Joseph Haydn was er namelijk geen strikte opdeling tussen de instrumentengroepen in de orkestopstelling.

Nostalgie

Al in 2009 klonk er van onder de pianovleugel van de pianoforte het Klavierconcerto in D Dur van Joseph Haydn. In het VRT Archief vonden we deze opname terug met Jos van Immerseel als pianist. U hoort het derde deel “Rondo all’Ungarese”.

Volg Anima Eterna Brugge op Facebook

 

Dit project kwam tot stand met de hulp van

  • Logo FTS