Beethoven’s Heroes

Bart Van Reyn

Programma

Ludwig van Beethoven (1770 – 1827) – Leonora op.72a (extracts) – vers. 1805 Overture (II)

Ludwig van Beethoven (1770 – 1827) – Rezitativ und Arie “Ach brich noch nicht du mattes Herz”

Ludwig van Beethoven (1770 – 1827) – Ah! Perfido! (1796)

Ludwig van Beethoven (1770 – 1827) – Symphonie N .3 “Eroica” in Es Dur (1803)

Na de recente omwentelingen in de muzikale werelden van Bruckner, Brahms en Liszt, legt Anima Eterna zich nog eens toe op een authentiek programma over van Beethoven. Met dirigent Bart Van Reyn en de Franse sopraan Véronique Gens schetsen ze een portret van de grootmeester met verhalen van liefde en heldhaftigheid in tijden van de verlichting en revolutie. Centraal staat van Beethovens fascinatie voor individuele verzetsstrijders en zijn geloof in nieuw groots leiderschap. Anima Eterna verklankt ‘van Beethovens helden’ met een eigenzinnige bloemlezing, met aandacht voor authenticiteit en een nauwkeurige selectie van historische instrumenten.


We zien de verlichte geest van Beethoven in fragmenten uit de originele versie van zijn enige opera Fidelio, oorspronkelijk vernoemd naar Leonore. Zij is het vrouwelijke hoofdpersonage dat zich vermomt als een man om haar echtgenoot Florestan te redden uit een politieke gevangenis. Nadien vertolkt Véronique Gens dit vrouwelijk verzet ook in Ah! Perfido, een vrijstaande concertaria die symbool staat voor een aangrijpend protest tegen barbaarse onderdrukking en alleenheerschappij. De avond besluit met een uitvoering van zijn Derde symfonie. Oorspronkelijk schreef van Beethoven deze Eroïca ter ere van Napoleon, in bewondering voor zijn positie als eerste consul. Later zou dit bij zijn keizerschap omslaan in een complexe haat-liefdeverhouding. Iconisch voor een symfonie die muzikaal het einde van het classicisme markeert en het begin van de romantiek aankondigt.

Met de steun van de Belgische tax shelter maatregel via Flanders Tax Shelter.