De geboorte van de symfonie

Anima Insight

Concerten

Datum Tijd Locatie Land Project Tickets  
26-04-'24 20:00 CC Het Perron België Tickets
Programma
  • W.A. Mozart (1756 - 1791) - Divertimento in D Dur K.136 (1772)
  • Christoph Willibald Gluck (1714 - 1787) - Semiramis Wq.Anh.C/1 (1762)
  • Joseph Haydn (1732 - 1809) - Symphonie Nr.44 "Trauer" (1772)
  • W.A. Mozart (1756 - 1791) - Symphonie Nr.25 in g moll (1773)
27-04-'24 20:00 Concertgebouw Brugge België Tickets
Programma
  • Johann Christian Bach (1735 - 1782) - Allegro uit Symphonie Nr.6 in g moll, op.6 (1770)
  • Joseph Haydn (1732 - 1809) - Symphonie Nr.44 "Trauer" (1772)
  • W.A. Mozart (1756 - 1791) - Symphonie Nr.25 in g moll (1773)
28-04-'24 20:00 Lunalia Festival Mechelen België Tickets
Programma
  • Johann Christian Bach (1735 - 1782) - Allegro uit Symphonie Nr.6 in g moll, op.6 (1770)
  • Joseph Haydn (1732 - 1809) - Symphonie Nr.44 "Trauer" (1772)
  • W.A. Mozart (1756 - 1791) - Symphonie Nr.25 in g moll (1773)
03-05-'24 20:00 CC Maasmechelen België Tickets
Programma
  • Johann Christian Bach (1735 - 1782) - Allegro uit Symphonie Nr.6 in g moll, op.6 (1770)
  • Joseph Haydn (1732 - 1809) - Symphonie Nr.44 "Trauer" (1772)
  • W.A. Mozart (1756 - 1791) - Symphonie Nr.25 in g moll (1773)
Programma

Johann Christian Bach – Allegro uit Symphonie Nr.6 in g moll, op.6 (1770)

Joseph Haydn – Symphonie Nr.44 “Trauer” (1772)

W.A. Mozart – Symphonie Nr.25 in g moll (1773)

Uitgevoerd op Weense instrumenten uit de periode tussen 1750 en 1775.

Anima Insight

Een orkest zit op scene. Muziek weerklinkt. Business as usual. Maar wat bevindt zich achter de noten? Anima Eterna wil met de nieuwe concertformule Anima Insight de spotlight richten op alle onvertelde verhalen achter de partituur. Rasverteller Olav Grondelaers (Klara) neemt het woord en loodst de luisteraars binnen in de machinekamer van het orkest. Hij laat zich verwonderen en sprokkelt tegelijk nieuwe inzichten. Welke zoektochten hebben de muzikanten ondernomen om tot dit resultaat te komen? Wat is het verschil tussen een klassieke en een romantische klarinet? Maar hij gaat ook op zoek naar het grote waarom van een compositie. Waarom deze klanken en geen andere? Op precies dat moment in de geschiedenis? Historische uitvoeringspraktijk wordt plots meer dan alleen maar een techniek. Meer dan alleen maar een klankkleur zelfs: ze voedt de verbeelding. Via vragen, antwoorden én korte luistervoorbeelden doemen nieuwe inzichten op. Nieuwe gedachten dienen zich aan, grote vraagtekens mogen in de lucht blijven hangen. Waarna het concert begint en het verleden zich noot na noot ontvouwt: vertrouwd, bekend en tegelijk ook weer niet.

Met Anima Insight willen we het publiek dicht bij de partituur brengen met een inkijk hoe een bepaalde stijl precies in elkaar zit en wat er juist vernieuwend was. – Bart Van Reyn

De geboorte van de symfonie

In de laatste decennia van de achttiende eeuw ontwikkelt zich een nieuw genre dat een bijzondere toekomst tegemoet gaat: de symfonie. Er wordt voortdurend op allerlei manieren geëxperimenteerd totdat de symfonie uiteindelijk de vorm aanneemt die weldra ‘klassiek’ genoemd zal worden. Bart van Reyn en Anima Eterna Brugge hebben dit tijdsgewricht, deze kentering tussen twee tijdperken, gekozen om hun samenwerking gestalte te geven. Met Anima Insight wordt u uitgenodigd om nauwgezet de eerste stappen van het nieuwe genre te volgen. Haydn, die meer dan wie ook heeft bijgedragen aan de ontwikkeling van de symfonie, zou, net als Mozart, een tijdlang door de beweging worden meegesleept. In 1770 schrijven ze allebei partituren neer die model zouden staan voor het genre en waarin ze zowel de kwintessens ervan lijken uit te drukken als de materie uitputtend behandelen: ze beheersen de stijl en overstijgen die al snel, Sturm und Drang wordt een essentieel onderdeel van de stijl die dan onder hun pen tot leven komt: het Weense classicisme. 


Terug naar projecten

Dit project kwam tot stand met de hulp van