Beethoven 7 voor 9 blaasinstrumenten

Anima Insight

Anima Insight

Een orkest zit op scene. Muziek weerklinkt. Business as usual. Maar wat bevindt zich achter de noten? Anima Eterna wil met de nieuwe concertformule Anima Insight de spotlight richten op alle onvertelde verhalen achter de partituur. Rasverteller Olav Grondelaers (Klara) neemt het woord en loodst de luisteraars binnen in de machinekamer van het orkest. Hij laat zich verwonderen en sprokkelt tegelijk nieuwe inzichten. Welke zoektochten hebben de muzikanten ondernomen om tot dit resultaat te komen? Wat is het verschil tussen een klassieke en een romantische klarinet? Maar hij gaat ook op zoek naar het grote waarom van een compositie. Waarom deze klanken en geen andere? Op precies dat moment in de geschiedenis? Historische uitvoeringspraktijk wordt plots meer dan alleen maar een techniek. Meer dan alleen maar een klankkleur zelfs: ze voedt de verbeelding.

Spreken met het publiek is misschien niet de gemakkelijkste taak voor ons muzikanten, maar ik denk dat het ons dichter bij elkaar brengt. – Kamila Marcinkowksa-Prasad, fagot

Via vragen, antwoorden én korte luistervoorbeelden doemen nieuwe inzichten op. Nieuwe gedachten dienen zich aan, grote vraagtekens mogen in de lucht blijven hangen. Waarna het concert begint en het verleden zich noot na noot ontvouwt: vertrouwd, bekend en tegelijk ook weer niet. 

Beethoven 7

Het orkest wordt voor deze gelegenheid gereduceerd tot een ensemble van negen blazers dat zich waagt aan een arrangement van Beethovens Zevende Symfonie “für Harmonie” (S.A. Steiner, 1816). In Beethovens tijd werden orkestwerken regelmatig herwerkt voor “Harmonie”, bestaande uit twee hobo’s, twee klarinetten, twee fagotten, twee hoorns en een contrafagot. Europese prinsen en graven hadden hun eigen harmonie en de arrangementen zorgden voor een wijdere verspreiding van het in oorsprong symfonisch werk. Er waren dus prestigieuze én commerciële voordelen aan verbonden. Maar wie schreef het arrangement? Wat inspireerde Beethoven? Welke zoektochten hebben de muzikanten ondernomen om historische instrumenten te vinden? Wat is het verschil tussen een historische en moderne klarinet? Olav Grondelaers uit zijn nieuwsgierigheid luidop en laat geen bedenking onaangeroerd.

Terug naar projecten