Tout Ravel

Concerten

Datum Tijd Locatie Land Project Tickets  
28-03-'24 avant premiereTax shelter premiereCancelled c c c c Tickets
Programma
Solist

Dit concert is helaas geannuleerd omwille van de Covid-19 maatregelen. Tickethouders worden gecontacteerd door Opéra de Dijon.

Ravel op historische instrumenten? Hahaha! Historische instrumenten zijn er voor oude muziek. Maar de Academy of Ancient Music speelde eind van de 18de eeuw vooral Handel, dat wil zeggen dat muziek van 50 jaar oud voor hen oude muziek was. En de meeste werken van vanavond zijn meer dan 100 jaar oud! En de stijl van Ravel’s tijd verschilt grondig van “onze” stijl. Redenen genoeg om op zoek te gaan naar een “andere” Ravel. Poulenc zei « Un compositeur se laisse influencer par son piano » en «Ravel composait sur un vieil Erard ». En Hélène Jourdan-Morhange, vriendin en kamermuziekpartner, schreef in 1953 dat men de « tradition ravéllienne » aan het verliezen was !  Ravel schreef voor de typische franse kleur-instrumenten van zijn tijd en in de Bolero krijgen we die allemaal één voor één gepresenteerd. Dus dat wordt het eerste werk van het concert! Ook de tempi van Ravel worden gevolgd (“C’est une usine qui inspira mon Bolero”). Of hoort U liever het exotisme van Shéhérazade? La Valse, zeker niet Weens, spuwt de trauma’s van de eerste wereldoorlog uit. De “Rapsodie espagnole” noemde Ravel een “étude d’orchestre”. In de Pavane horen de « cor simple » , de natuurhoorn zoals hij destijds geliefd was en onderwezen werd in Parijs. En we laten ons overdonderen door het Concerto voor de linkerhand, uiteraard gespeeld door Frank Braley op een Erard-concertvleugel uit 1899, gebouwd toen Ravel 24 jaar oud was.

Jos van Immerseel