Chaos en orde, ernst en luim: Farina en Rebel

Concerten

Datum Tijd Locatie Land Project Tickets  
29-03-'24 avant premiereTax shelter premiereCancelled c c c c Tickets
Programma
Solist
29-03-'24 avant premiereTax shelter premiereCancelled c c c c Tickets
Programma
Solist

Dit concert is helaas geannuleerd omwille van de Covid-19 maatregelen. Tickethouders worden gecontacteerd door Concertgebouw Brugge.

Dit programma werd ontworpen als familievoorstelling. Uitgangspunt: boeiende en avontuurlijke muziek voor volwassenen, fascinerende en speelse muziek voor “kinderen”.  We starten met een verrassend en vreemd werk, dus het heet “Capriccio stravagante”, in 1626 uitgegeven en geschreven door (hoe kan het anders?) een italiaan en leerling van Monteverdi: Carlo Farina. In de korte aanschakelende deeltjes horen we een bonte stoet voorbijtrekken: een Lyra-draaier, een klein schalmeitje, een trompet en een clarino, een paukenspeler, hanegekraai, kippengereutel, een tremulerende organist, een soldatengroep, kattengemiauw en het wegstuiven van de katten, blaffende honden, een spaanse gitaar, en een improvisator die de kluts verloren heeft… En dat alles op vier strijkinstrumenten, met allerlei technieken die nu toegeschreven worden aan Paganini, maar die zowat 200 jaar later leefde!

En dan Jean-Fery Rebel, je zou hem in het Nederlands ook een rebel kunnen noemen met zijn extravagante “Les Elémens”. Tijdgenoot van J.S.Bach en verbonden aan het Franse Hof onder Louis XIV en XV, zou je van hem geen “Simphonie Nouvelle” (1738) verwachten! Het werk begint met een lang “verschrikkelijk” akkoord, waarover de meeste hedendaagse componisten fier zouden kunnen zijn. Rebel noemt het “De Chaos”. Dan evoceert hij de elementen: de aarde, het water, het vuur en de lucht. Vervolgens komen er aardse tafereeltjes: dierengeluiden, nachtegalenzang, liefdesliedjes, toeterende jagers, uitbundige dansjes, etc.  Een bonte smeltkroes, amusant en verbazend, en dat alles muzikaal met strijkers, fluiten, hobo’s, bassons, hoorns, clavecimbel en tambouren! Of hoe oude muziek zeer modern kan zijn, en genietbaar!

Jos van Immerseel