Over Anima

Enchanté!

Anima Eterna Brugge tekent vijf tot zeven maal per jaar present voor een nieuw project: met een componist, oeuvre, periode of stijl als focus, geven Jos van Immerseel en zijn musici elke keer het beste van zichzelf. Het fundament: bronnenonderzoek, een maximale voorbereiding en instrumenten zoals de componist die heeft gekend en gehoord. De sleutelwoorden: professionaliteit, toewijding, concentratie èn speelplezier. Het credo: muziek moet klinken! En de missie: meesterwerken van alle tijden laten spreken tot oren van vandaag!

Een beetje geschiedenis

Opgericht in 1987 door Jos van Immerseel als levend laboratorium voor zijn onderzoek in de barokmuziek, groeide Anima Eterna Brugge uit van een compact strijkerscollectief tot het volbloed symfonisch orkest dat het vandaag is. Van kamermuziek ging het al gauw over orkestrepertoire tot dans en opera, en van Bach naar Mozart en Haydn. Zowat tien jaar later stond AEB aan de drempel van de romantiek: tijd voor Mendelssohn, Beethoven en Schubert, en verdere halten bij Saint-Saëns, Mussorgsky, Liszt, Franck en Strauss, tot Ravel en Gershwin toe.

Het consequente gebruik van historisch instrumentarium, de permanente leiding door Jos van Immerseel, de projectmatige aanpak – die toelaat om voor elk programma de beste musici te verzamelen rond een vaste kern – en het respect voor de intenties van de componist als sleutel tot de muziek, staan centraal in de visie en werking van het orkest. Bij aanvang van een project zijn er dan ook geen vanzelfsprekendheden of onaantastbare waarheden: de notentekst vertelt, de dirigent luistert en de musici spelen de pannen van het dak! Anima Eterna Brugge bewandelt de weg tussen breuk en fantasie, tussen noodzaak en vrijheid – niet dogmatisch, wel rigoureus. Resultaat: toprepertoire in Technicolor, zonder ballast of vermomming, levendig en zuiver, fris en pikant – ‘ongehoord’!

Compagnons de route

In de voorbije jaren kreeg AEB het gezelschap van muzikale zielsverwanten zoals Anne-Teresa De Keersmaeker / ROSAS en Philippe Herreweghe / Collegium Vocale Gent, en van schitterende solisten – al dan niet uit eigen rangen. Met Claire Chevallier (piano), Sergei Istomin (cello), Lisa Shklyaver (klarinet) en Thomas Bauer (bariton) blijkt het steeds goed toeven en fantastisch musiceren. Ook andere muzikale partners bouwen mee aan het succesverhaal: AEB is ‘ensemble associé’ aan de Opéra de Dijon, sinds 2003 in residentie bij Concertgebouw Brugge en vanaf 2015 ook bij Beethovenfest Bonn.

Een plaatje!

De iconische Schubert-integrale en de Beethoven-symfonieën zijn maar enkele van de baanbrekende opnamen die het orkest realiseerde. Sinds 2002 is het Parijse label Zig-Zag Territoires (Outhere) gastheer van de intussen meer dan 20 delen tellende Collection Anima Eterna, waaraan in 2014 een live-opname van Carl Orffs Carmina Burana wordt toegevoegd. Onder meer de Preis der Deutschen Schalplattenkritik, een nominatie voor de BBC Music Awards, de Caeciliaprijs, Gramophone’s Editor’s Choice Award en de Diapason d’Or de l’Année prijken in Anima’s trofeeënkast en onderstrepen de duurzame relevantie en aantrekkingskracht van het orkest!

What’s next…?

Ook na meer dan 25 jaar is Anima’s groeistuip niet te bedwingen: het repertoire blijft zich uitbreiden, tot over de grenzen van de 20ste eeuw heen, en ook de opnamecataloog pronkt met alsmaar meer moois. De volgende seizoenen brengen telkens één geheel nieuw programma, met orkestrale meesterwerken die nooit eerder op onze pupiter stonden. Nog in het verschiet: intercontinentale concerttournees, die ons onder meer naar Mexico en Sidney zullen voeren. En, in november 2015: een feestje met toeters en bellen voor onze jarige dirigent…