De Schubertiade-pianoforte

De beslissing om een originele fortepiano van Conrad Graf (Artesis Antwerpen, in depot in Museum Vleeshuis) te gebruiken voor Schubertiade, stoelt op een dubbele overweging. Enerzijds leidt het instrument tot heel dicht bij de componist: het werd vervaardigd in 1826 – 2 jaar voor Schuberts dood – door een bouwer die hij persoonlijk heeft gekend.

Lees verder

Erard Gothic dubbelpedaalharp – Paris n° 4623

Het patent voor dit harptype werd geregistreerd in Londen anno 1836 op naam van Pierre-Orphée Érard (1794-1855). Het instrument is groter en zwaarder gebouwd dan de dubbelpedaalharp die zijn oom Sebastian Érard1 (1752-1831) eerder al had gepatenteerd en geproduceerd. Model “Gothic” (vernoemd naar de ‘gotische’ stijl van de zuildecoratie) heeft 46 of 47 snaren (i.p.v.

Lees verder

Hobo Grundmann & Floth

Benoît Laurent vervoegde Anima in najaar 2014 voor de solistenrol in CPE Bachs hoboconcerto Wq 165. Over het instrument dat hij hiervoor gebruikte, schreef Benoît deze noot.

Lees verder

Pianoforte Anton Walter

In 1988 voltooide Christopher Clarke de reconstructie van een pianoforte naar de Weense, 18de/begin 19de-eeuwse bouwer Anton Walter – vandaag in de instrumentencollectie van Jos van Immerseel. Clarke’s artikel over het genie van Walter, vindt u achter deze link.

Lees verder
anton walter pianoforte

Bassetklarinet Theodor Lotz

In november 2014 toerde Anima met een Classics-programma, waarin Lisa Shklyaver de solo-partij van Mozarts illustere ‘klarinetconcerto’ – oorspronkelijk voor bassetklarinet geschreven – voor haar rekening nam. Lisa’s artikel over het instrument en het exemplaar dat ze voor deze concerten gebruikte, leest u hier!

Lees verder