Visie

Wat?

De fascinatie voor klank, de zoektocht naar schoonheid, en de onbedwingbare goesting om met gelijkgestemde zielen te musiceren: dat zijn de drijfveren van de Anima-musici. Naast speelplezier en enthousiasme staan een professionele instelling en optimale voorbereiding voorop: Anima Eterna Brugge is in de eerste plaats een orkest dat aan elke pupiter de beste musici verenigt. In een variërende bezetting zetelen stuk voor stuk specialisten, die het gekozen instrumentarium perfect beheersen.

Met kwaliteit als opperste criterium put dirigent van Immerseel uit meer dan 3 eeuwen orkestrepertoire: van Mozart tot Orff, met een boon voor de klassiek-romantische meesters. Geniale muziek die – hoe beroemd ook – in een lezing door Anima steeds weet te verrassen, dankzij een gedegen vooronderzoek naar bronnen, instrumenten en uitvoeringsconventies. Anima als kuuroord voor het grote repertoire, dat is: teruggaan naar de bron, ballast afschudden en onwaarschijnlijk goede muziek puur, fris en als herboren weer de wereld insturen!

Bij het volbrengen van die missie houden drie bakens ons strak op koers: de meesterwerken, die het wil dienen door zo dicht mogelijk de ideale uitvoering te benaderen; de instrumenten, die de toegangscode herbergen tot de wereld van de componist; en het klinkende resultaat zoals u dat te horen krijgt: niet de ‘sound’ van een zaal, de sonore manifestatie van een orkest of het visitekaartje van een dirigent, maar de klank van een partituur en zijn schepper.

Hoe & waarom…?

De visie van Anima Eterna stoelt op een dubbele pijler: het kunstwerk van gisteren en de vertolking van vandaag. De ideeën van de componist, en de (originele) bronnen die daarvan de neerslag bevatten, functioneren daarbij als vertrekpunt. Het is de dirigent die zich in het spoor van de toondichter begeeft om het nodige materiaal – van partituren tot handgeschreven notities en secundaire literatuur – te verzamelen en hieruit een ‘lezing’ te distilleren die zo goed mogelijk de intenties van de componist reflecteert. Onlosmakelijk verbonden daarmee is de instrumentenkeuze: een toondichter schreef voor de instrumenten, de klanken, de kleuren die hij kende. Een zo dicht mogelijke benadering van die uitgangspositie vormt een uitstekende insteek voor de verkenning van het muzikale resultaat dat de componist moet hebben beoogd.

Een uitgekiend instrumentarium is dan ook het stokpaardje van dirigent Jos van Immerseel. Gelukkig telt Anima Eterna Brugge allemaal gelijkgezinden, die even gepassioneerd en gefascineerd zijn door de zoektocht naar de ideale instrumenten. Ze deinzen er niet voor terug om zelf op onderzoek uit te gaan, diverse opties uit te testen, mogelijkheden geduldig tegen elkaar af te wegen en toe te happen wanneer een interessant instrument ter beschikking komt!

Naast een gepast instrumentarium is een goede brontekst onontbeerlijk; een goede kritische uitgave is vaak een dankbaar aanknopingspunt, maar doorgaans zijn bijkomend onderzoek, annotaties, transcripties en toelichtingen noodzakelijk om het plaatje volledig te maken.

De instrumenten, de notentekst – met bijzondere aandacht voor tempi, dynamiek en akoestische aspecten – zijn stapstenen op weg naar een uitvoering à la Anima. In zijn logica, transparantie, expressie en zeggingskracht is het resultaat voor muziekliefhebbers, collega’s, critici en – toegegeven – ook voor de musici zelf, vaak een verrassing van formaat: waar de muziek voor zichzelf mag spreken, klinkt steevast een unieke stem, die – bevrijd van onder een laag stof, toevoegingen, adaptaties en interpretaties – een ander geluid en nieuwe kracht blijkt te bezitten!

Drierichtingsverkeer

De frisheid die meesterwerken vanuit deze benadering herwinnen, wordt gereflecteerd in de betovering die van de uitvoeringen van Anima Eterna Brugge uitgaat. Die magie, die vonk, zijn er bij elk concert weer dankzij de toewijding en het enthousiasme van onze musici. Maar ook de inzet van concertorganisatoren om ideale omstandigheden te creëren, en de aandacht van u – ons publiek – dragen ertoe bij dat we de vreugde, de spanning en het verrassingseffect van een eerste uitvoering steeds opnieuw kunnen voelen en projecteren.

En zo is het musiceren van Anima Eterna Brugge essentieel drierichtingsverkeer: van de componist naar de musici, van de musici naar de toehoorder, en van het publiek weer naar het orkest: wij mogen u in onze uitvoeringen verwelkomen, en u beloont ons door meesterwerken te herontdekken en ze een voortbestaan te gunnen. Zo maken we van ‘de klassieke muziek’, ‘onze’ en ‘uw’ muziek.